Postmoderní přístupy (80. léta 20. století)
Období reálného socialismu, které trvalo od roku 1972 až do pádu železné opony v roce 1989, nebylo v neoficiální sféře ani zdaleka zaměřené jen na existenciální tématiku, jak by se snad mohlo zdát. Tlak režimu proti nekonformním tvůrcům byl sice velmi silný a kulminoval po zveřejnění Charty 77, kdy řada disidentů a dalších členů kulturní opozice skončila ve vězení, nicméně v ateliérech vládl čilý ruch. Vedle geometrického, akčního a konceptuálního umění, kterému se podstatně více dařilo na Moravě a na Slovensku, se kolem roku 1983 začala formovat mladá generace. Její příslušníci právě začínali studovat na vysokých uměleckých školách a o několik let později na různých místech, v různé míře a v různých formacích proklamovali spříznění s nepřehledným, leč pro mladé tvůrce sugestivním proudem mnohohlavé evropské postmoderny. Nastala doba vášnivých mezigeneračních diskusí, vzájemných odsudků i pozvolného rozpouštění předsudků. Dnes z toho všeho zůstalo „jen umění“, které kdysi chtělo bořit všechny zavedené kánony, ale nyní jsou tyto práce v galeriích či sbírkách bez problémů vedle děl někdejších uměleckých nepřátel.
Jako jeden z mála tehdejších figuralistů se pokusil skloubit tradici se současností Jan Knap, jak to výstižně dokládá obraz Bez názvu z roku 1984. Je na něm zachycen Ježíšek hrající si s vláčkem. Možná si řekneme, to je opravdu dobrý nápad namalovat Ježíška hrajícího si na podlaze v dětském pokoji, v němž nechybí nic, co v takovém správném pokojíčku má být: ani autíčko, ani kočka, které na parapetu cvrliká snad pěnkava tak trochu nazlost svou letní melodii. Zkrátka jsme svědky téměř dokonalé pohody, klidu a míru. Ovšem jen do okamžiku, než náš zrak sklouzne otevřeným oknem k horizontu a oči zavadí o tři kříže na kopci. Idyla se rázem mění v drama. Kočka a ptáček, Ježíšek a Golgota – Život a Smrt to je to, o co se tu ve skutečnosti „hraje“. Tvorba Jana Knapa – přestože byla již v osmdesátých letech vnímána v postmoderním kontextu – se na umělecké scéně prosazovala kvůli zjevnému náboženskému obsahu mnohem obtížněji, než práce jeho souputníků, dnes však jsou jeho obrazy a kresby značně ceněné.