Nová síň, Šternberská Madona
Jedním z nejvýznamnějších děl krásného slohu v českých zemích a unikátem této části expozice je Šternberská Madona. Ztvárnění Panny Marie s Ježíškem je plné symbolů, typických pro středověké umění. Tak například: Madona je zahalena do málo obvyklého červeného pláště, jehož barva má symbolizovat budoucí Kristovo utrpení. Na její hlavě, kterou původně zdobila vysoká koruna Královny nebes, spočívá bílý závoj odkazující na ztotožnění Panny Marie s církví, nevěstou Kristovou. A dále: Ježíšek drží v levé ruce jablko, symbol prvotního hříchu, které charakterizuje Pannu Marii jako druhou Evu, jejíž syn se stane vykupitelem.
Zatímco symboliku detailů lze odhalit, s autorstvím sochy je to složitější. Z drobné ryté signatury na zádech plastiky ale odborníci usuzují, že tvůrcem mohl být sám Jindřich Parléř, který vytesal několik soch pro pražský chrám sv. Víta, případně jeho syn Jan.